Example / 2005 / Volume / Post CS gebouw / Mediamatic / Amsterdam

Example II / 2008 / Volume, Vol II / Badische Kunstverein / Karlsruhe (D)

Het kunstgenootschap van Baden (Badischer Kunstverein) werd in 1818 opgericht in Karlsruhe en is daarmee het op één na oudste kunstgenootschap in Duitsland. Het genootschap heeft sinds het begin van de negentiende eeuw tot op heden een actieve rol gespeeld in het tonen en ondersteunen van hedendaagse beeldende kunst. 

De enkele houten kolom die het cassette plafond ondersteunt in de laatste zaal van de expositie, diende als model voor Kluiter's 'voorbeeld'.

De kolom is acht keer gekopieerd, vervolgens zijn de kolommen verspreid over de diverse tentoonstellingszalen van de Badischer Kunstverein. De vijf meter hoge, exacte kopieën richten niet alleen de aandacht op allerlei details in de schijnbaar zo neutrale ruimtes, ze maken de bezoeker ook bewust van het verschil in maatvoering tussen de diverse vertrekken.

Met een dubbelzinnige status, tussen object en pilaar, worden de architecturale objecten nietig in de grote monumentale tentoonstellingszaal en leiden de blik omhoog langs het bewerkte kapiteel naar het negen meter hoge glazen plafond. In het volgende vertrek bijna klem tussen vloer en plafond en in het daaropvolgende vertrek op de grond gelegd als versperring leiden de kolommen uiteindelijk naar hun historische voorbeeld, waar ze twijfel oproepen over zijn echtheid en functie.

Het Post CS gebouw was origineel een uitgestrekt complex naast het Centraal Station van Amsterdam, het deed dienst als postsorteercentrum voor het toenmalige staatspostbedrijf PTT. Het is ontworpen in de jaren vijftig door Piet Elling vanuit het functionalisme. 

Begin deze eeuw is men begonnen met het herstructuren van het gebied rondom het Centraal Station, waardoor er maar een deel van het voormalige PTT gebouw behouden is gebleven. In 2009 zal het overgebleven deel van het gebouw volledig worden verbouwd. Tot die tijd is het gebouw verhuurd aan diverse culturele instellingen en bedrijven, waaronder het Stedelijk Museum en Mediamatic. Hierdoor is het gebouw nu deels openbaar geworden.

Sinds de nieuwe gebruikers hun intrek hebben genomen in het gebouw zijn er allerlei nieuwe indelingen geïmproviseerd, waardoor de heldere structuur van het gebouw vrijwel niet meer zichtbaar is. Je komt alleen nog overal in het gebouw de karakteristieke kolommen tegen die onmiskenbaar verbonden zijn aan het functionalisme.

Voor Example zijn zeven kolommen, in de staat waarin ze nu verkeren, zeer natuurgetrouw gekopieerd. De vrijstaande kolomobjecten staan willekeurig opgesteld, in een ruimte op de begane grond (Mediamatic) waar ook nog twee originele kolommen aanwezig zijn.

Het werk maakt de bezoeker niet alleen bewust van de heldere lay-out van het oorspronkelijke ontwerp, maar vestigt ook de aandacht op de kleinste details in het gebouw.